Saturday, April 26, 2008

Ukur Bahan - Menentukan Kos Binaan

Bersama Mohd. Yahya Mohamed Ariffin

PERKEMBANGAN pesat industri pembinaan bangunan, kilang-kilang dan perumahan memerlukan ramai tenaga profesional dalam bidang ukur bahan.

Walaupun kerjaya ini kurang menonjol seperti jurutera atau arkitek, namun peranannya amat penting dalam menjayakan setiap aktiviti pembinaan.

Seorang juruukur bahan terlibat secara langsung dalam pengurusan kewangan dan kontrak binaan dari peringkat awal sehingga ke peringkat penyelesaian akaun terakhir.

Juruukur bahan sentiasa bekerjasama dengan kumpulan perundingan reka bentuk bagi memastikan kejayaan sebuah projek binaan.

Antara tugas yang dijalankan oleh juruukur bahan termasuk memberi nasihat di peringkat perancangan tentang kos yang terlibat dalam pembangunan yang dicadangkan. Mereka juga menyediakan kajian untuk menyelidik sama ada rancangan pembangunan itu akan menguntungkan atau merugikan.

Juruukur bahan juga bekerjasama dengan kumpulan pereka bentuk bagi menentukan setiap elemen bangunan yang dicadangkan itu berpadanan dengan peruntukan kewangan, di samping menyediakan akaun penamat bagi sesebuah projek binaan.

Kursus yang ditawarkan di universiti bertujuan melatih dan mengeluarkan juruukur bahan dan pembantu teknik ukur bahan yang cekap dan bertanggungjawab kepada masyarakat.

Kursus ini juga cuba membawa pelajar mengenali dan memahami peranan setiap ahli kumpulan binaan yang berkaitan dengan kerja-kerja binaan seperti juruukur bahan, arkitek, jurutera struktur, elektrik dan mekanikal, kontraktor dan pembekal.

Seperti bidang-bidang lain, pengetahuan di bidang komputer, matematik dan statistik turut diajar kepada pelajar kerana ia merupakan pengetahuan sokongan dalam membantu seorang juruukur bahan meningkatkan kecekapan serta ketepatan mutu kerja mereka.

Peluang pekerjaan dalam bidang ukur bahan amat cerah. Sejak kebelakangan ini jumlah permintaan terhadap juruukur bahan melebihi penawaran yang dapat dikeluarkan oleh universiti tempatan.

Pada masa ini negara mempunyai hampir 1,200 juruukur bahan. Menurut Prospektus Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menjelang tahun 2020, negara memerlukan sejumlah 14,000 juruukur bahan bagi menampung kehendak yang diperlukan oleh sebuah negara maju yang berdaya saing seperti Malaysia.

Berdasarkan perangkaan ini dan perkembangan bidang tugas struktur bahan, peluang pekerjaan dalam profesion ini amat luas.

Peluang-peluang pekerjaan banyak terdapat sama ada di sektor awam atau swasta.

Antara jabatan yang memerlukan juruukur bahan termasuk di Jabatan Kerja Raya, Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri, Majlis Tempatan, Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA), Lembaga Lebuhraya Malaysia, Jabatan Pengairan dan Saliran dan institusi pengajian tinggi.

Sementara di sektor swasta pula terdapat peluang pekerjaan di firma perunding ukur bahan, bank dan institusi kewangan, firma insurans, firma pemaju binaan, firma kontraktor binaan, dan badan-badan korporat.

CIRI-CIRI PERIBADI YANG DIPERLUKAN

(i) Meminati profesion ini
(ii) Mempunyai pengetahuan di bidang sains, matematik dan statistik
(iii) Mahir menggunakan komputer
(iv) Sanggup bekerja tanpa mengira tempat dan masa
(v) Boleh melakukan kerja-kerja penyelidikan

SYARAT MENCEBURI BIDANG INI

Untuk menjadi seorang juruukur bahan, seseorang itu harus memiliki Ijazah Sarjana Muda Juruukur Bahan dari universiti tempatan atau luar negara. Di sektor swasta, untuk menjadi seorang juruukur bahan, calon harus memiliki sekurang-kurangnya diploma serta pengalaman bekerja di bidang ini.

Untuk menjadi seorang juruukur bahan profesional individu itu perlu mendapat pengiktirafan dari Lembaga Juruukur Bahan Malaysia dan Pertubuhan Juruukur Malaysia.

TEMPAT MELANJUTKAN PENGAJIAN

Pada masa ini universiti tempatan yang menawarkan kursus ini ialah Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Malaya (UM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di peringkat sarjana muda dan diploma. (Tambahan: Peringkat sijil di jalankan di politeknik awam.)

Kursus ini juga boleh diikuti di universiti-universiti luar negara seperti di United Kingdom dan Australia.

Terdapat juga kolej-kolej swasta yang menawarkan kursus ini sama ada di peringkat sijil atau diploma.

SYARAT YANG DIPERLUKAN MELANJUTKAN PENGAJIAN

Pelajar perlu lulus dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) serta mendapat lima kepujian termasuk Bahasa Melayu dan Matematik. Di UTM untuk mengikuti program ini, calon perlu mengikuti melalui program Integrasi Ukur Bahan.

Untuk mengikuti pengajian ini di UiTM, pelajar perlu lulus SPM dengan mendapat kepujian Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Kimia dan Sains untuk peringkat diploma dan kemudiannya melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana muda.

Calon STPM boleh memohon ke UiTM untuk mengikuti pengajian di peringkat sarjana muda. Syaratnya calon perlu lulus C Pengajian Am serta dua B - bagi mata pelajaran Matematik, Fizik, Kimia, Biologi, Sejarah, Geografi atau Lukisan.

Untuk mengikuti pengajian Sarjana Muda Ukur Bahan di UM dan USM calon perlu lulus SPM/SPMV dan mendapat sekurang-kurangnya lima kepujian termasuk Matematik dan Fizik serta lulus Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, Matematik, Fizik, Kimia, Biologi, Ekonomi, Sejarah, Geografi atau Lukisan.

Untuk mengikuti pengajian Sarjana Muda Ukur Bahan di UM dan USM calon perlu lulus SPM/SPMV dan mendapat sekurang-kurangnya lima kepujian termasuk Matematik dan Fizik serta lulus Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Calon juga perlu lulus STPM dan mendapat prinsipal yang baik khususnya mata pelajaran Matematik, Fizik, Kimia/Biologi, Ekonomi/Sejarah/Geografi dan Lukisan.

Selain itu, pelajar juga boleh mengikuti kursus ini melalui program ijazah luar negara anjuran Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan MARA. Pelajar perlu lulus peperiksaan SPM serta kepujian yang baik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik Tambahan, Fizik, Kimia/ Biologi serta beberapa mata pelajaran lain.

Punca:
http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2006&dt=0126&pub=utusan_malaysia&sec=pendidikan&pg=pe_03.htm&arc=hive

8 comments:

Anonymous said...

semester 3 buat diploma ukur bahan pon dh jemm..subjek ukur kejuruteraan utamanya..trus jd hilang minat nk blaja..

Anonymous said...

Saya amat berminat kursus ini...skrg saya ambil bidang ni kat politeknik Kota kinabalu..mula2 memang tak tahu langsung tentang bidang ni, bila orang tanya ambil apa kat poli? saya jawab Jurutera Kos...hehe..lucu juga kan, sebabnya ramai yang tak tahu apa tu juruukur bahan..so saya memang berminat nak melanjutkan pelajaran sampai ke ijazah, tp buat masa skrg ni saya tak tahu lg cabaran yang bagaimana akan saya tempuhi untuk meluaskan pengetahuan saya tentang bidang ni..skrg saya dalam tempoh praktikal selama lebih kurang 6 bulan, kat CIDB, dan yang memeningkan kepala saya skrg ni ialah kat tmpat saya praktikal tiada tugas2 juruukur bahan diberikan..rasa sedih pun ada sebab minat saya memang mendalam tentang bidang ni...walau apa pun saya berterima kasih sebab dapat maklumat dari blog Encik ni..lepas ni saya dah tahu arah tujuan saya untuk meluaskan lagi pengetahuan saya tentang bidang ni...

men said...

saya br part4 diploma qs kt uitm. first, sy xtahu mgenai qs,.lepas blajar br la thu qs memainkan peranan penting dalam construction.
time blaja agak memeningkan,tapi kalo da faham ok la.hee
apepun qs sgt unik dan banyak perjalanan yg jauh ke hadapan...
sbb 2 sy suke qs
mase exam measurement construction works mmg byk elemen kene prepare awl2 lah...
kalo x mmg jam otak 2
hehe..

ukur bahan : quantity surveying said...

Anonymous I : Yg penting, faham apa yg di pelajari. Bahkan Civil Engineering Quantities lebih mudah berbanding dgn pengukuran bangunan yg too detail...

Anonymous II: Carilah tempat yg ada Juruukur Bahan/QS. Bertanya-tanyalah kepada pensyarah QS, senior atau kawan-kawan sekadar mengetahi pandangan pandangan mereka. Banyak bertanya tidak rugi.

ukur bahan : quantity surveying said...

Dear Men

Sebelum mengukur, baca dulu nota dan buku teks.

Readers are leaders.

Selamat menjadi QS yg beriman.

Anonymous said...

Boleh saya tau website utk dptkan statistik pekerjaan dlm bidang ukur bahan dan bidang binaan....

ukur bahan : quantity surveying said...

cik silent z
binaan memerlukan duit. Kamu yg tahu duit digunakan di mana?

Susah? Tiada sesusah...kejuruteraan.

Semua benda boleh nampak dpn mata...

Anonymous said...

wehh,,aku nak tny,,aku baru je abis belajar dlm Diploma in Business Studies,, tp skrg ni aku nak amik Ijazah in Q.Surveying..boleh ke arr??????